سرخط خبرها

صدرنشینی تلویزیون در رقابت با پلتفرم‌ها| سریال‌های قدیمی همچنان محبوب‌تر هستند

  • کد خبر: ۳۲۲۸۸۲
  • ۲۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۰
صدرنشینی تلویزیون در رقابت با پلتفرم‌ها| سریال‌های قدیمی همچنان محبوب‌تر هستند
نتایج موج پنجم پیمایش مرکز تحلیل اجتماعی دانشگاه امام صادق (ع) نشان می‌دهد که در بهمن‌ماه، تلویزیون با پخش سریال‌های قدیمی، همچنان از پلتفرم‌های اینترنتی پیشی گرفته است.

به گزارش شهرآرانیوز، بر این اساس در حالی که هیچ‌کدام از سریال‌های اینترنتی نتوانستند بیش از ۱۵ درصد مخاطب جذب کنند، تلویزیون پنج سریال با بیش از ۲۳ درصد تماشاگر روی آنتن برد.

همزمان در فهرست برنامه‌های غیرنمایشی نیز تنها «جوکر» توانست با ۲۶ درصد مخاطب، به رقابت با محصولات پربیننده تلویزیونی بپردازد و سایر برنامه‌های غیرنمایشی پلتفرم‌ها با کمتر از ۱۰ درصد مخاطب، از عناوین پربیننده‌ای مثل «فوتبال برتر»، «پاورقی»، «سمت خدا»، «پانتولیگ» و «۱۰۰۱» در تلویزیون جا ماندند.

در عین حال، این نکته نیز قابل تامل است که از پنج سریال پربیننده تلویزیون، سه عنوان شامل «دودکش»، «سرزمین مادری ۳» و «هوش سیاه ۲» محصول بیش از یک دهه پیش بودند و هرسه روی آنتن شبکه آی‌فیلم رفتند که برای پخش سریال‌های تکراری ماموریت دارد. در میان سریال‌های خارجی پربیننده بهمن‌ماه نیز «سرنوشت یک مبارز» از شبکه تماشا رتبه نخست را در اختیار دارد که نخستین بار حدود ۱۰ سال پیش پخش شده بود.

این در حالی است که در بهمن‌ماه، دو سریال تازه «فراری» از شبکه یک و «چرخ گردون ۲» از شبکه دو در جدول پخش قرار گرفتند که هیچ‌یک در میان پربیننده‌های سیما در این ایام به چشم نمی‌خورند.

نگاهی به نتایج پنج موج پیمایش‌های متا درباره سریال‌های خانگی نشان می‌دهد از شهریورماه تا بهمن‌ماه ۱۴۰۳، تنها سریال خانگی که بیش از ۱۴ درصد تماشاگر جذب کرده، مجموعه «زخم کاری» در فصول سوم و چهارم آن بوده؛ نکته‌ای که نشان می‌دهد چرا ساخته مهدویان برای چهار فصل تمدید شده است.

قابل ذکر آن که در این نظرسنجی، مجموعه «تاسیان» به عنوان پرسروصداترین سریال اینترنتی در حال پخش، در میان ۶ سریال پلتفرم‌ها در بهمن ماه، رتبه پنجم را به دست آورده است؛ هرچند باید این نکته را هم ذکر کرد که ساخته تینا پاکروان از ۱۹ بهمن ماه پخشش را شروع کرده و در این بازه زمانی فرصت کمی برای جذب مخاطب داشته است.

صدرنشینی توأمان محصولات پلتفرم فیلیمو در دو دسته سریال‌ها و برنامه‌های ترکیبی، نشان از چیرگی این سرویس در صنعت فیلم و سریال اینترنتی دارد و در مقابل، غیبت پلتفرم باسابقه نماوا در هر دو دسته، گویای شرایط حاکم بر این سکوی پخش فیلم و سریال است. این در حالی است که نماوا طی هفته‌های اخیر با پخش شمار قابل توجهی محتوا از جمله سریال «ازازیل» و برنامه «رینگو» تلاش کرده به میدان رقابت برگردد، اما نتایج پیمایش متا نشان می‌دهد که این بازگشت هنوز به جذب تماشاگر کافی منجر نشده است.

ضمن اینکه رتبه دوم و سوم سریال‌ها در این نظرسنجی به محصولات فیلم نت (جان سخت و قهوه پدری) اختصاص دارد و در برنامه‌های غیرنمایشی هم نام «مسابقه مافیا دن» از این پلتفرم به چشم می‌خورد.

بر اساس نتایج موج پنجم این پیمایش، مجموعه نمایش خانگی «آبان» محصول پلتفرم شیدا، حدود ۱۲ درصد مخاطب جذب کرده و با احتساب آمار تنها ۱۵ درصدی تماشای قانونی این اثر و جمعیت حدود ۸۶ میلیونی حال حاضر کشورمان، می‌توان دریافت این سریال حدود یک میلیون و ۵۵۰ هزار تماشاگر قانونی دارد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->